Ludus Web | Outlook mail | Print |Sitemap
  • 11 nov 2017
  • 12
  • 13

Indtryk fra 1g-starten ”Kære dagbog..”

Kære dagbog
Jeg blev spurgt i dag af en lærer, om jeg havde vænnet mig til at gå på gymnasiet. Jeg kunne med hånden på hjertet svare: ”Ja, det har jeg”. Jeg syntes, det har været overraskende nemt at vænne sig til det. Jeg tror, det er fordi, det egentlig minder meget om folkeskolen bare med den forskel, at kravene er større. Men det jeg stadig ikke helt har vænnet mig til, er livet uden for skolen. Jeg sidder ofte en hel time eller mere og laver lektier, og det er bestemt ikke noget, jeg er vant til. Ud over det er der jo fodbold og arbejde. Så nogen dage er der ikke ret meget tid til afslapning og til at være sammen med familien som før i tiden. Det er nok det, der bliver sværest at vænne sig til. Men det skal nok komme med tiden.
Godnat.

Har nu afleveret mine to første afleveringer på gymnasiet, og så endda før tid. Mon jeg bliver ved med det? Men lige som man har afleveret nogen, skal man straks til at tænke på den næste. Nogen morgener tænker jeg: ”Er det her virkelig mit liv i de næste tre år”. Men så kommer jeg i gang, og den ene time tager den anden. Dagene er begyndt at gå væsentlig hurtigere. I den første uge sneglede tiden sig af sted! Men nu flyver den af sted som en svale på himlen! På torsdag tager vi på hyttetur, hvilket jeg ser frem til. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det bliver en god tur!

1ghytte1

Kære dagbog
Det gik, som jeg havde spået! Vi havde en kanon hyttetur! Vi spillede Antonius og rundbold, sang om bål og bare hyggede os! Det var rart, at komme væk fra skolen og timerne og bare være sammen og have det sjovt. Jeg syntes, det er evigheder siden, jeg startede med sommerfugle i maven, og alt var nyt. Det er nu tre uger siden jeg trådte ind igennem den store dør og ind i mit nye liv som gymnasieelev. Jeg syntes, jeg har vænnet mig til det meste. Man kan sige, at det nu rigtig er blevet hverdag. De tre første uger er gået ud over alle mine forventninger! Det har været tre rigtig gode uger, og jeg håber, at de tre næste år vil blive ligeså gode. Men jeg er dog klar over, at der vil bump på vejen. Dage hvor man bare har lyst til blive under dynen og glemme alt om lektier og afleveringer. Men jeg kan mærke, at det også bliver tre år fyldt med venner, sjove oplevelser og en masse minder for livet.
Godnat.

Vi har også lige været på hyttetur på Dejbjerggården. En tur som mange havde set frem til. Turen har rystet os endnu mere sammen, og jeg er nu bekræftet i, at et godt fællesskab også kan opstå på gymnasiet og ikke kun på efterskolen.

Mange siger, at de tre år man får på gymnasiet, er de 3 bedste år af sit liv. Da vi gik på efterskole, var jeg sikker på, at der ikke var noget, som kunne overgå det år, slet ikke gymnasiet. Sådan har jeg det stadig. Efterskolen var en tid, jeg aldrig nogensinde vil glemme. Der er så mange nye ting, man skal vænne sig til på gymnasiet. Det er en helt anden hverdag.

Min mor har sagt til mig mange gange: ”Hver tid har sin charme”. Det er et ordsprog, som siger så meget om livet, og som jeg er sikker på vil udvikle mig.

Gymnasiet er et helt nyt kapitel i mit liv. Et kapitel, som jeg er sikker på bliver godt, udviklende og uforglemmeligt.

1ghytte2

Kære dagbog
Torsdag og fredag var helt klart de bedste to dage indtil videre. Der var vi nemlig hyttetur. På hytteturen spillede vi rundbold, det gik sådan okay.

Til aftensmaden fik vi burgere, lavet med blod sved og mange brandsår, som Rasmus forklarede..
Bagefter var der is til dessert.

Den aften spillede vi gris. Det sådan en leg hvor man står i en cirkel og bolden ikke må røre jorden. Jeg blev gris 2 gange og så skal man kravle rundt om cirklen mens man grynter.
Da vi var færdige med at spille bold satte vi os omkring lejrbålet.

Der fortalte vi uhyggelige historier. Det var vi ikke så gode til, historierne var faktisk ret dårlige.

Allerede kl. 22:30 smuttede de første i seng, mega tidligt når man tænker over det. Klokken 00:30 var der kun mig, Ellen og Mia Mathilde tilbage. Vi sad og snakkede indtil klokken var ca. 01:30 og så gik Mathilde. Mig og Ellen blev oppe indtil klokken var cirka 04:00 - så smuttede vi også.

Hytteturen var helt klart det der rystede klassen mest sammen efter min mening. Det er bare trist at den er så kort.

Men så kom cykelturen hjem. 20 lange hårde kilometer i regn, det er bare træls.

Jeg syntes at mine første par uger på gym har været herlige. Jeg glæder mig til 3 fantastiske år.

Kære dagbog
Det bliver torsdag, og da klokken er 10 skal vi i gang med at gøre klar til cykelturen, som ender ud i hyttetur, det er ikke den største jubel der er inde i en når man ved man har en 20 kilometer lang cykeltur i modvind og bakkelandskab foran sig, men af sted det går! Vi cykler af sted sammen med en vi ikke har snakket så meget med før, det er meget hyggeligt og vores første stop er i Velling, vi går i gang med æg legen og vi hygger os, så er vi færdige og vi cykler videre med en ny makker. Efter et par timer når vi til Dejbjerg lejren, vi fordeler os på værelserne og hygger med at spille Antonios. Det er blevet midt på eftermiddagen og vi er alle nede at spille rundbold, det er fedt hvordan alle deltager og lever sig ind i det, selvom det er noget der er planlagt. Man kan lige så stille mærke hvordan klassen kommer tættere på hinanden, det er fedt at mærke og vi har det sjovt.

Inden vi tog herud var det aftalt hvem der skulle hjælpe ved de forskellige måltider, imens de sidste tager sig af aftensmaden begynder vi andre at spille gris som er et volleyball spil, det er helt frivilligt og der kommer flere og flere til så vi ender med at være ca. 24. igen er det rigtig fedt at folk bare bakker op selvom det ikke er en aktivitet vi skal være med til. Resten af hytteturen er rigtig hyggelig og vi kommer tættere på hinanden.

Nu er der gået nogle uger og der flyver stadig en masse tanker rundt i hovedet på en, og der kommer hele tiden nye indtryk. Allerede nu kan man mærke det bliver 3 hårde år men mange lektier, men også mange fede oplevelser med nye venner og mange udfordringer. Man kan ikke sige andet end ”velkommen til en ny start”!

Kære dagbog
Vi skulle cykle på hyttetur ca. klokken 10. Solen skinnede og lærerne havde planlagt det sådan, at man skulle cykle med nogle, man ikke kendte. Vi skiftede makkere tre gange på turen derned. Det var en god måde at lære hinanden at kende på, fordi man kun snakkede to og to og ikke en hel gruppe. Vi lavede en masse aktiviteter, da vi kom frem til lejren. Jeg hyggede mig rigtig meget, og om aftenen efter aftensmad var vi seks, der skulle vaske op, og jeg var en af dem. Køkkenet lignede et bombet lokum, men vi klarede det ret hurtigt. Om aftenen var vi seks piger, der sov i shelters. Det var rigtig hyggeligt, og på den måde lærte vi også hinanden at kende.

Fredag morgen lavede vi ikke andet end at spise morgen mad, gøre rent og lave en aktivitet. Jeg kunne allerede mærke, at vi var blevet meget tættere, end vi var inden vi tog af sted. Da vi var færdige med oprydningen, cyklede vi hjemad efter en rigtig god hyttetur.

1ghytte3

RINGKJØBING GYMNASIUM FORDI...

Læs om nuværende og tidligere elevers anbefaling af Ringkjøbing Gymnasium.

Se mere >

STUDIERETNINGER

Ringkjøbing Gymnasium udbyder 11 studieretninger.

Hvorfor - STX?

Se kampagnefilm udviklet af de
almene gymnasier: Hvorfor - STX?

Se film: Hvorfor - STX?  >

OPTAGELSE AF NYE ELEVER TIL 1G

RINGKJØBING GYMNASIUM
Sådan bliver du optaget på STX.